VerdenEuropaTysklandSchool and Hall Klaus

Om projektet

Tømmerkonstruktion, passivhusstandarder og multistoreyatrium

Dietrich | Untertrifaller Architects har, ud fra en overbevisning om vigtigheden i design af skoler, udviklet en harmonisk samlet løsning med tre vigtige begreber: trækonstruktion, passivhus og et fleretagers atrium.

Den nye skole i Klaus blev bygget som erstatning til den eksisterende skole og designet med højest mulig energieffektivitet og lavest mulige budget i tankerne. Efter en rekordkonstruktionstid på kun 18 måneder, åbnede skolen i 2003. I et andet trin (2013-2014) erstattede en multifunktionshal de ikke længere passende sportsfaciliteter. Begge bygninger skaber nu et beskyttet torv, hvorfra skolen, gymnasiet og biblioteket er tilgængelige.

Bygningen – bygget helt i træ – opfylder Vorarlbergs retningslinjer for passivhuse og bruger mindre end 15 kWh / m² i total energi om året. Sammenlignet med en traditionel solid konstruktion var omkostningerne til dette innovative og bæredygtige projekt kun 3% højere, mens energiforbruget er reduceret med 70% sammenlignet med den gamle skolebygning.

Den L-formede bygnings rumlige koncept omfatter tre hovedfunktioner: skole, gymnasium og bibliotek. Den lange facade foran orienterer sig mod gaden og huser biblioteket, fordybningsområderne og den overdækkede indgang. Klasseværelserne og administrationen er placeret i en tilstødende fløj, der skaber en udvendig gård i nordøst. En glaseret tværgående bar forbinder skolen med gymnastiksalen og tilbyder akustisk beskyttelse til klasseværelserne og gården.

Et bredt tre-etagers atrium ligger i midten, oplyst ovenfra, rytmisk afbrudt af fodbroerne, der giver adgang til klasseværelserne. Klasseværelserne er lyse og på østsiden har de glæde af himmellyset i den centrale bygning. Udvendig solskærmning forhindrer blænding og generering af varme. For at opretholde tilstrækkelig udsigt er et båndglas placeret mod indersiden lige under de høje vindueskarme og giver et godt udsyn, samtidig med at det giver skygge.
De udviklede områder i det centrale afsnit er opdelt i små mellemrum mellem fodbroerne med himmellys og høje skabe, der giver screening, og omdanner på den måde den lange korridor til et livligt mødested under recessen.

Bygningsenheden, der rummer klasseværelserne, er udstyret med et styret ventilationssystem, der genererer opvarmning eller køling efter behov. Et ekstra opvarmningsregister muliggør temperaturregulering i hvert rum. Om sommeren og vinteren forvarmes eller forkøles luften til 18 ° C via jordkobling. En række andre foranstaltninger sikrer høj energieffektivitet, som yderligere optimeres af facilitetsmanageren via speciel computersoftware. Som et vellykket pilotprojekt modtog skolebygningen flere priser inden for kategorierne arkitektur og energieffektivitet.